Experience in the Supervision of Doctoral Candidates
Ph. D. Students at the University of Tübingen:
- Nora Hoffmann: Malerei, Photographie und das Sehen bei Theodor Fontane [Painting, Photography and Perception in Theodor Fontane's Works]. Supported by a doctoral grant of the Graduiertenförderung des Landes Baden-Württemberg. Publication: Photographie, Malerei und visuelle Wahrnehmung bei Theodor Fontane. Berlin/New York: de Gruyter 2011.
- Kristin Eckstein: Der shojo-Manga in Japan und Deutschland [The Shojo Manga in Japan and Germany]. Supported by a doctoral grant of the Graduiertenförderung des Landes Baden-Württemberg. Publication: Shojo Manga. Text-Bild-Verhältnisse und Narrationsstrategien im japanischen und deutschen Manga für Mädchen. Heidelberg: Universitätsverlag Winter 2016.
- Hadassah Stichnothe: Initiationsromane in der deutsch- und englischsprachigen Kinderliteratur [Novels of Initiation in German and English Children's Literature]. Supported by a doctoral grant of the Gerhard Starck-Stiftung. Publication: Der Initiationsroman in der deutsch- und englischsprachigen Kinderliteratur. Heidelberg: Universitätsverlag Winter 2017.
- Tao Zhang: Rekonstruierte Gender-Diskurses in den Erich Kästner-Verfilmungen seit den 1990er Jahren (Re-constructed Gender Discourses in the Film Adaptations of Erich Kästner’s Children’s Books since the 1990s). Funded by a DAAD-CSC (Chinese Scholarship Council) scholarship. Publication: Vom Premake zum Remake. Gender-Diskurse und intermediale Bezüge in den deutschen Verfilmungen der Kinderromane Erich Kästners. Heidelberg: Universitätsverlag Winter 2018.
- Stephanie Reinbold: Die Rezeption der modernen schwedischen kinderliterarischen Phantastik in Deutschland [The Reception of Modern Swedish Fantasy in Germany]. Supported by the Astrid Lindgren Research Grant, Solkatten, and a research grant by the DAAD (German Academic Exchange Service). Publication: Unzuverlässiges Erzählen in der modernen schwedischen kinderliterarischen Phantastik. Heidelberg: Universitätsverlag Winter 2019.
- Anne Krichel: Herausforderungen des textlosen Bilderbuches. Theoretische und didaktische Aspekte der visuellen Narration (Challenges of the Wordless Picturebook. Theoretical and Didactic Aspects of Visual Narration). Publication: Textlose Bilderbücher. Visuelle Narrationsstrukturen und erzähldidaktische Konzeptionen für die Grundschule. Göttingen: Waxmann 2020.
- Adienne Karsten: Das Motiv des "fremden Kindes" in der internationalen Kinderliteratur [The Motif of the "Strange Child" in International Children's Literature]. In preparation.
- Jana Wischnewski: Bilinguale deutsch-türkische Bilderbücher. Multiliteracy und Transkulturalität (Bilingual German-Turkish Picturebooks. Multiliteracy and Transculturality). In preparation.
- Johanna Tydecks: Film Adaptations of Picturebooks in Europe and the USA. In preparation.
- Ulla Thum: Glühwürmchen in der Kinder- und Jugendliteratur - literarische Metamorphosen eines erstaunlichen Insekts (Fireflies in Children's and Youth Literature - Literary Metamorphosis of an Astonishing Insect). In preparation.
- Nan Liu: Multiperspektivisches Erzählen im Bilderbuch. Narrative Struktur und kognitive Funktion (Multiperspectivity in Picturebooks. Narrative Structure and Cognitive Function). In preparation.
External referee and supervisor:
- Mareike Jendis: Mumins wundersame Deutschlandabenteuer. Tove Janssons Rezeption in Deutschland [Moomins' Wonderful German Adventures. The Reception of Tove Jansson in Germany]. University of Umeå, German Department. External supervisor. Publication: Mumins wundersame Deutschlandabenteuer. Zur Rezeption von Tove Janssons Muminbüchern. Umeå: Umeå universitet. Skrifter för moderna språk. 2001.
- María Cecilia Silva-Díaz: Libros que enseñan a leer. Álbumes metaficcionales y conocimiento literario [Books that Teach to Read. Metafictional Picturebooks and Literary Knowledge]. Universitat Autonomà de Barcelona, Dep. Didàc. de la Llengua, la Literature i les CC. External referee. Publication: Libros que enseñan a leer. Álbumes metaficcionales y conocimiento literario. Barcelona: Universidad Autònoma de Barcelona 2005.
- Corina Löwe: Der Kriminalroman für Kinder in der DDR [Detective Stories for Children in the GDR]. University of Stockholm, German Department. External supervisor. September 2011. Publication: Von Jungen Pionieren und Gangstern. Der Kinder- und Jugendkriminalroman in der DDR. Stockholm: Acta Universitatis Stockholmiensis 2011.
- Sandra Jones Mourão: Picturebook Illustrations and Foreign Language Development in Early Years Education, University of Aveiro, Department of Education. External referee. July 2012.
- Sara Van den Bossche: Brought into the Limelight. Canonisation Processes at Work in Astrid Lindgren's Oeuvre in Flanders and the Netherlands 1952-2012, University of Ghent, Department of Scandinavian Studies. External referee. August 2015.